Kursus Teknologi Automotif Di GIATMARA Bachok

Tujuan Kursus Teknologi Automotif Di GIATMARA Bachok

GIATMARA Bachok merupakan sebuah institusi latihan kemahiran yang ditubuhkan dan diletakkan di bawah MARA, sebuah agensi di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW). Penubuhan GIATMARA Bachok bertujuan untuk menyediakan latihan kemahiran teknikal dan vokasional kepada belia-belia di luar bandar dan di dalam bandar. Ianya bagi membolehkan para belia untuk mendapat kemahiran sebagai persediaan menjadi tenaga kerja mahir dan usahawan teknikal bagi memenuhi keperluan industri dan keperluan kegiatan ekonomi serta keusahawanan di daerah setempat dan dalam negara. Oleh kerana bidang automotif merupakan keperluan dan permintaan masyarakat di sekitar jajahan Bachok maka atas dasar ini lah kursus Teknologi Automotif di wujudkan dengan nya akan menjana peluang kerja dan keusahawanan kepada bekas pelatih.

 Objektif Kursus Teknologi Automotif

Selepas mengikuti program ini, peserta boleh menjadi pekerja mahir dalam bidang automotif.. Mereka boleh melakukan kerja-kerja mengesan, membaiki serta menguji kesemua kerosakan pada enjin petrol/diesel konvesional dan elektronik dengan menggunakan peralatan dan teknologi terkini. Peserta juga berpotensi  menjadi usahawan teknokrat.


Konsep Latihan

Matlamat utama penubuhan GIATMARA Bachok ialah memberi latihan dalam melahirkan para belia yang berdisiplin, berkemahiran teknikal dan berpengetahuan perniagaan. Manakala objektif penubuhannya adalah untuk memberi latihan vokasional kepada golongan belia dalam bidang-bidang kemahiran bagi melahirkan sumber tenaga kerja mahir mengikut piawaian Jabatan Penbangunan Kemahiran (JPK).
Di samping dapat memberi khidmat nasihat dalam meningkatkan disiplin di kalangan belia sesuai dengan aspirasi negara, memberi latihan perniagaan dan perdagangan bagi melahirkan usahawan yang progresif dan berdaya saing serta menyediakan kursus jangka pendek dalam bidang-bidang tertentu sebagai latihan lanjutan kemahiran bagi meningkatkan mutu kerja. Institut ini menjalankan konsep latihan bersepadu seperti bidang kemahiran, latihan kawad dan budaya disiplin, keusahawanan, bina insan dan kepimpinan, keagamaan, sukan dan rekreasi serta khidmat masyarakat dengan ratio kemahiran sebanyak 70 peratus dan pembangunan insan sebanyak 30 peratus. Manakala pembelajaran mengikut ratio 70 peratus amali dan 30 peratus teori.

Kandungan Modul
MODUL
TAJUK MODUL
MODUL 01
MENGURUS KESELAMATAN DI TEMPAT KERJA
MODUL 02
CARRY OUT BENCH FITTING

MODUL 03
REPAIR PETROL ENGINE

MODUL 04
REPAIR  LUBRICATION SYSTEM

MODUL 05
REPAIR  COOLING SYSTEM

MODUL 06
REPAIR  FUEL SYSTEM
MODUL 07
REPAIR  IGNITION SYSTEM

MODUL 08
REPAIR  DIESEL FUEL SYSTEM

MODUL 09
SERVICE ELECTRONIC FUEL INJECTION SYSTEM

MODUL 10
SERVICE AIR INTAKE DAN EXHAUST SYSTEM

MODUL 11
REPAIR  VEHICLE ELECTRICAL SYSTEM

MODUL 12
REPAIR CLUTCH SYSTEM

MODUL 13
REPAIR  MANUAL TRANSMISSION SYSTEM

MODUL 14
REPAIR  AUTOMATIC TRANSMISSION SYSTEM

MODUL 15
REPAIR  STERING  SYSTEM

MODUL 16
REPAIR SUSPENSION SYSTEM

MODUL 17
REPAIR  TIRE AND WHEEL SYSTEM

MODUL 18
REPAIR BRAKE SYSTEM

MODUL 19
REPAIR  AIR CONDITIONING SYSTEM

MODUL 20
PERFORM  VEHICLE  MAINTENANCE






























Kaedah Penilaian
Pelajar-pelajar akan didedahkan dengan kemahiran berkaitan kerja-kerja latihan menyelenggara, merombakrawat dan membaikpulih kenderaan dimana ianya melibatkan beberapa sistem seperti sistem enjin, sistem autoelektrik, sistem penghantaran, sistem brek, sistem penyamanan udara kereta, sistem gantungan dan sistem stering. Pelajar yang mengikuti kursus ini akan didedahkan dengan pembelajaran teori dan praktikal yang memenuhi kehendak persijilan Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK). Sepanjang mengikuti kursus ini pelatih juga akan diberi tanggungjawab untuk mengendalikan tugasan secara individu dan berkumpulan. Latihan ini secara tidak langsung merupakan pendedahan secara simulasi kepada pelatih sebelum berkecimpung dalam kerjaya sebenar. Selain daripada itu, pelajar juga akan dilatihkan untuk mempraktikkan persekitaran kerja yang selamat disamping melengkapkan para pelajar dengan prosedur pendekatan yang tepat dalam menjalankan kerja-kerja berkaitan.
KONSEP LATIHAN
Amali     = 70%
Teori      = 30%

0 ulasan :

Catat Ulasan

Ruangan Sembang

Recent Posts

Definition List