Jumaat, 11 Disember 2015

Rahsia Personaliti dan Kesesuaian Kerjaya


Mengikut catatan Dr Mohd Yahya Mohamed Ariffin (Pensyarah Kanan, Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya) Individu yang tiada kebolehan dalam membuat keputusan mengenai pekerjaan mungkin disebabkan minat yang pelbagai, minat yang tidak jelas atau tiada minat sama sekali.
Sebagai pelajar, tidak dapat menjangka dengan baik mengenai personaliti, minat, nilai dan juga kebolehan menyebabkan pilihan yang dibuat tidak sepadan dengan ciri yang dimiliki.
Maka, wujud dilema dalam diri akibat berlaku pertentangan antara potensi diri yang dimiliki dengan pekerjaan yang menjadi minat dan pilihan hati.

Bagi membantu mengatasinya, Teori Perkembangan Kerjaya Holland yang diperkenalkan oleh Holland (1958) dilihat sangat sesuai dijadikan panduan kepada pencari kerja kerana teori ini dapat membantu mengenal pasti potensi diri termasuk personaliti, minat, nilai dan pencapaian individu.
Terdapat hubungan erat antara personaliti dengan persekitaran kerja yang diceburi oleh seseorang individu menurut Holland. Setiap individu akan mencari persekitaran kerja yang sesuai dengan personalitinya.
Kesesuaian antara personaliti individu dengan persekitaran akan menghasilkan kepuasan, kestabilan dan pencapaian dalam bidang kerjaya yang diceburi oleh individu. Malah, kebanyakan kajian Holland dan sarjana lain membuktikan hubungan berkenaan.
Hasil kajian mereka menunjukkan individu yang terbabit dalam bidang kerjaya, berjaya memilih bidang pekerjaan yang selaras dengan jenis personaliti yang dimiliki.
Sehubungan itu, Holland mengelaskan individu kepada enam jenis personaliti iaitu realistik, investigatif, artistik, sosial, keusahawanan dan konvensional yang boleh dikaitkan dengan kerjaya.
Pada ruangan ini diterangkan dua jenis personaliti iaitu realistik dan investigatif merangkumi ciri personaliti, pekerjaan yang sesuai dengan anda dan bidang pengajian diikuti.
Buatlah analisis supaya anda mengenali personaliti diri seterusnya mampu disesuaikan dengan kerjaya impian.
Realistik
Personaliti ini dimiliki oleh individu jenis praktikal. Mereka cenderung menjadi kompetitif dalam kerja yang dilakukan serta terbabit dengan aktiviti yang memerlukan kemahiran fizikal dan kekuatan.
Setiap masalah akan diselesaikan menggunakan pendekatan yang konkrit dan tidak menonjolkan kemahiran verbal dan interpersonal.

Ciri personaliti :
Berterus-terang, praktikal, fokus, mekanikal, gigih, cekal, tahan lasak, stabil, maskulin, berdikari, jujur, pemalu, akur, berpendirian tetap, cermat dan keras hati.
Bidang pekerjaan yang sesuai :
Seni bina, pengurusan hospitaliti, kulinari, kejuruteraan, teknologi maklumat, kejuruteraan mekanikal, kejuruteraan automotif, muzik, farmasi, veterinar, optometri, juruterbang, tukang masak (chef), pereka fesyen, fotografi dan ukur bahan.
Bidang pengajian :
Seni bina, seni bina lanskap, pengurusan hospitaliti, kejuruteraan awam, kejuruteraan mekanikal, kejuruteraan automotif, teknologi maklumat, muzik, farmasi, perubatan veterinar, optometri, juruterbang, masakan, rekaan fesyen, fotografi dan ukur bahan.
Anda adalah individu dalam kategori ini jika memiliki ciri personaliti di atas dan sesuai bekerja dalam bidang yang disenaraikan.
Investigatif
Individu yang mempunyai minat yang tinggi terhadap aktiviti menganalisis, menyiasat atau menyelidik samada secara saintifik atau teknikal. Individu kategori ini adalah seorang pemikir yang fokus kepada sesuatu perkara atau idea yang dilakukan.

Anda adalah individu investigatif jika anda sering sibuk bekerja di belakang tabir untuk menghasilkan sesuatu idea atau ciptaan yang hebat.
Ciri personaliti :
Analitikal, intelektual, teliti, ingin tahu, berdikari, rasional, pendiam, kritikal, tepat, berhati-hati, cekal, introvert, sistematik dan radikal.
Bidang pekerjaan yang sesuai :
Sains komputer, ekonomi, kejuruteraan, matematik, statistik, farmasi, perubatan, pergigian, psikologi, sains perubatan, bioteknologi, sains, kewartawanan, optometri, kejuruteraan dan antropologi.
Bidang pengajian :
Perubatan, pergigian, farmasi, optometri, sains, bioteknologi, matematik, statistik, ekonomi, geologi, sains, sains komputer, psikologi, kejuruteraan, kewartawanan dan antropologi.
Share:

0 ulasan :

Catat Ulasan

Ruangan Sembang

Recent Posts

Definition List